• Ximo ha actualitzat una entrada en el grup Logo del llibre A la platja de CamusA la platja de Camus fa 3 setmanes, 6 dies

    Em considere de ment racionalista i tanmateix no m’horroritza l’apunt que ens fa Fernando Miralles. Tot el contrari considere que és un bon matís per comprendre els moviments humans. Miralles diu “ho van fer per raons kármiques”. Subratlle raons en el sentit de motius, o causes explicatives del per què les persones es comporten de la manera que ho fan. El que a mi em falta és una comprensió de què és allò que es denomina “raó kàrmica” i ací vol dir una cosa així com una força interna i inconscient que du a les persones a buscar o tornar als seu orígens. Interessant!
    Una consideració paral·lela: “costes llevantines” per als que vingueren cap ací pel Mediterrani serien les “costes ponentines”, no?
    Un altre tema: Subscric totalment el que diu l’autora Elvira sobre les qüestions filosòfiques i pense que ella ho fa perfectament. És cert que tots tenim una concepció del món, de la realitat, de la vida. La qüestió és si ens hem parat a pensar sobre ella o simplement la tenim de forma totalment irreflexiva i acrítica. Els llibres de Cambrils ens encoratgen, amb bona literatura, a explicitar i reflexionar sobre la nostra concepció del món i les nostres actituds front a la vida.

    • Gràcies, Ximo, per la consideració que fas dels meus llibres. Som ésssers socials i fins i tot una activitat tan solitària com l’escriptura necessita l’esperó dels altres.

    • Hola Ximo

      A «raons karmiques» podriem englobar aquelles obligacions, ocorregudes en aquesta vida o en una altra, que hem de saldar per quedar en pau.

      Sabem que res és perdona, tant el be com el mal, els egipcis el representaven en una balança, en la qual Anubis posava el cor del mort, representant la consciència o ànima, en un plat, i en l’altre una ploma, símbol de la justícia, i s’anava repassant la vida del mort, abans de presentar-lo a Osiris.

      En aquesta simbologia, se’ns vol dir que tots els fets queden dipositats en una mena de borsa energètica, que podem anomenar «Karma», que no s’esborra, i que cal netejar o saldar en aquesta encarnació o en una altra. No sempre el karma és negatiu, pot ser positiu, i això en diem «Darma».

      A això em referia quan per raons karmicas, alguns valencians possiblement van haver de tornar a Algèria, per saldar un karma.

      Si tinguéssim consciència que el karma és real, possiblement la humanitat s’ho pensaria dues vegades abans de fer el mal, i tendiria a fer el bé.

      • Gràcies Fernando Miralles per la teua resposta i els teus aclariments. Ja puc entendre això del Karma perquè puc relacionar-ho amb el que sé del judici final dels juedeocristians, de les religions òrfiques gregues i de la teoria platònica de la reencarnació de l’ànima, etc… Però de totes les maneres crec que la cruel represió franquista que va fer eixir d’Oliva i d’Espanya als pares de Therèse per tal de salvar la vida, o la fam del tio avi de Daniel que el va fer anar-se’n de Polop per a buscar-se la vida, difícilment pot interpretar-se com una forma de saldar un karma.
        Per alltra banda Albert Camus pensava en maneres d’evitar el mal i fer el bé d’Algèria i de la humanitat sense ser conscient de que el karma és real. Però bé. És interessant el que has explicat. Gràcies de nou.

        • Hola Ximo

          Agraeixo la teva resposta, i veig el teu interès en el difícil tema del karma. Com la teva resposta consta de tres blocs, pas a respondre’t seguint el mateix model

          1a. L’existència del Karma.
          Fins a la primera part del S.XX, la existencia del karma no havia estat revelada de forma oberta a la humanitat, només algunes «individualitats», coneixien la seva existència. El cas de Plató en parlar de la reencarnació del «ànima» o consciència, va parlar de forma oberta d’una part de l’ésser humà que transcendia la mort, i si sabem llegir entre línies, podem comprendre les implicacions que això comporta, entre altres que aquesta ànima vendria condicionada per les seves vides anteriors, que és el que nosaltres podriem anomenar karma.

          El judici final dels cristians sería un manipulació d’aquest concepte, per atemorir a la gent i provocar la seva submissió.

          2a. Relacionar causa-efecte
          Des del punt de vista extern no sempre podem establir una relació de causa-efecte entre un fet i les seves conseqüències o que alguna cosa és conseqüència del karma, només des de la consciència de l’ànima podriem establir aquesta relació, però això no està a l’abast de tothom, encara que podem treballar per apropar-nos.

          El cas concret, com és una repressió com a conseqüència de la guerra, i l’exili que van haver d’emprendre unes persones, podríem estar relacionant fets que no necessàriament van poder ocórrer en una mateixa encarnació.

          3ª. El bé i el mal
          El tercer punt és si cap encara més difícil de comprendre. Hi ha persones que estan sent guiades per la seva ànima, i no sempre són conscients. Es caracteritzen per ser persones de «bona voluntat» que se sacrifiquen pel bé de la humanitat, encara a costa de patir elles mateixes. Serien treballadors del «bé». Això ho estem veient, especialment des de mitjans del Segle passat, en l’aparició moviments de bona voluntat, ONGs, i en el rebuig per les masses del sofriment aliè.

          D’altra banda l’egoisme d’altres gents no ha disminuït, i això produeix el que anomenem «el mal». Tenim la disjuntiva entre «bé i mal». El egoisme ocasiona el mal i la recerca del bé comú és el que origina el bé.

          Albert Camús, com ressenyes, en tractar d’evitar el mal a Algèria, seria un exponent del que fa al bé; els que maten, afusellen, torturen o provoquen el patiment dels altres, per aconseguir un be personal, serien un exponent del mal.

          Segons això, no és difícil saber quan estem fent el bé o el mal, i per tant acumulant karma que caldrà pagar o netejar.

          Espero haver respost als teus qüestions, i quedo a la teva disposició per a qualsevol altra consideració.

          Salutacions

Inicia Sessió amb el teu usuari i contrasenya

o    

Ha oblidat les seues dades?

Create Account